گربه ی دم کوتاه نژاد امریکایی

گربه دم کوتاه | پرشین پت لند

گربه‌های دم کوتاه نتیجه‌ی جهش ژنتیکی طبیعی است که منجر به کوتاهی دم آنها شده است و در مکان‌های زیادی، از ژاپن گرفته تا جزیره‌ی من(جزیره‌ای در دریای ایرلندی)، در قرون مختلفی دیده شده‌اند. گربه ی دم کوتاه آمریکایی که مربوط بود به یک بچه گربه‌ی دم کوتاه که توسط جان و برندا ساندرز در تعطیلاتی به آریزونا پیدا شد و او را یودی نامیدند. در طی نوسانات دهه‌ی ۶۰ وهنگامی که جان و برندا  به خانه در ایوا برگشتند یودی با گربه‌ی ماده‌ی خانواده‌ی ساندرز، میشی، جفتگیری کرد و  پدر این نژاد شد .

گربه ی دم کوتاه

بچه گربه‌های یهودی و میشی هم دم‌های کوتاهی داشتند و سرنخ به دست آمده می‌گفت که این دم‌های کوتاه بخاطر ژن غالب بوده است. دوست خانوادگی به نام میندی شولتز که تجربه‌ای در اصلاح نژاد پرشین داشت  با شارلوت بنتلی شریک شد تا گربه‌های غیر معمولی را به یک نژاد تبدیل کند. انها بچه گربه‌ها را با دیگر گربه‌هایی که بطور طبیعی دم کوتاهی داشتند و در مکان‎های مختلفی از ایالات متحده و کانادا یافت می‌شدند پرورش دادند. آنها آگاهانه گربه‌های بزرگ و قوی هیکلی را پرورش دادند که بنظر وحشی می‌رسیدند اما رفتاری مهربان داشتند. تمامی گربه‌های استفاده شده برای اصلاح نژاد از نژادهای مختلف محلی کوتاه مو و بلند مو بودند. اکنون پس از 50 سال اینگونه پیوند دو نژاد دیگر لازم نیست زیرا که الان گربه‌ها شجره‌ نامه‌هایی طویل‌تر از دم‌هایشان دارند!

انجمن بین‌المللی گربه‌ها، گربه‌های دم کوتاه آمریکایی را بعنوان یک گونه‌ی نژادی در 1989 پذیرفت و در سال 2002 آن را به رسمیت کامل شناخت. گربه‌ی دم کوتاه آمریکایی اکنون توسط دیگر انجمن‌ها همچون (Cat Fanciers Association و American Cat Fanciers Association) که انجمن‌هایی برای توسعه‌ی نژادهای گربه‌ها هستند نیز به رسمیت شناخته شده است.

اندازه

گربه‌ی دم کوتاه آمریکایی اغلب بین 4 تا 6 کیلوگرم وزن دارد.

شخصیت

اگر بگوییم شما عاشق شخصیت گلدن ریتریور (سگ شکاری طلایی رنگ) هستید اما اندازه و سطح انرژی آن کمی بیش از چیزی است که شما بتوانید از پس آن برآیید، عاشقان گربه‌ی دم کوتاه آمریکایی می‌گویند که باید به گربه‌ی آنها نگاهی بیندازید. این گربه، عاشقی با قلبی از طلاست که خود را وقف انسان‌ها کرده است، آنها را دنبال می کند، عاشق بازی کردن است و به زیبایی با افساری به دور گردن خود راه می‌رود ( البته پس از اموزش دادنش) و همیشه با لبخندی به مهمان‌ها خوش آمد می‌گوید.

این یک گربه‌ی باهوش است که از پازل لذت می‌برد و حقه‌هایی را یاد می‌گیرد و بازی  دنبال کردن چیزی برای گرفتنش را انجام می‌دهد. او به اندازه‌ی برخی گربه‌ها سروصدا نمی‌کند اما خوشحالی‌اش را با صداهایی مثل خش خش کردن و کیلیک کیلیک کردن و میو میو نشان می‌دهد.

گربه ی دم کوتاه آمریکایی طبیعتی سازگار دارد پس می‌تواند همسفر خوبی باشد. او می‌تواند همراه خوبی باشد برای  رانندگان کامیونی که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند. این گربه‌ها بخاطر طبیعت دوست داشتنی که دارند جایگاه خوبی میان روان درمان گراها نیز دارند. این قابلیت سازگاری و مهربانی از او یک همراه خوب برای خانواده‌ها ساخته است که می‌تواند با سبک‌های زندگی متفاوت، زندگی‌های آرام و یا پر سر و صدا سازگار شود.

سلامتی

هر دو نژاد گربه و گربه‌هایی با نژاد میکس مشکلات سلامتی متفاوتی را از خود نشان می‌دهند که ممکن است ناشی از ژنتیک آنها باشد اما بطور کلی گربه‌های دم کوتاه آمریکایی گربه‌های سلامتی هستند.

مراقبت

گربه‌های دم کوتاه آمریکایی معمولاً موهای درهم و گوریده‌ای ندارند البته تا زمانی که دو تا سه بار در هفته موهایشان را برس بکشید. باید توجه کنید که گربه‌ها بیشتر در بهار و پاییز دچار ریزش مو می‌شوند، بنابراین بهتر است که در این زمان‌ها بیشتر آنها را تمیز کنید و موهایشان را پیرایش کنید اما حمام کردن به ندرت نیاز می‌شود.

برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن، دندان‌هایشان را مسواک بزنید. بهداشت روزانه‌ی دهان و دندان بسیار عالی است اما مسواک زدن هفتگی هم بهتر از هیچ کاری نکردن است. ناخن‌های آنها را هر دو یا سه هفته یکبار کوتاه کنید. گوشه‌ی چشم آنها را با دستمال نرم و نمناکی به آرامی تمیز کنید. برای هر چشم قسمت متفاوتی از دستمال را استفاده کنید تا در صورت وجود هر نوع عفونتی آن را انتقال ندهید.

گوش‌ها را هر هفته تمیز کنید و اگر کثیف هستند با یک گلوله‌ی پنبه‌ای یا یک دستمال نرم و مرطوب که نیمی آب ولرم و نیمی سرکه است تمیز کنید. از گوش پاک کن‌های پنبه‌ای استفاده نکنید زیرا که باعث آسیب دیدن گوش میانی می‌شود.

سطل زباله را کاملاً تمیز نگهدارید. گربه‌ها درباره‌ی بهداشت حمام و دستشویی بسیار خاص هستند.

بهتر است که گربه‌ی دم کوتاه آمریکایی را بعنوان  گربه‌ی داخل خانه نگهداریم تا از خطر بیماری‌هایی که توسط گربه‌های دیگر منتقل می‌شود، حمله‌ی سگ یا روباه و دیگر خطراتی که ممکن است گربه‌های بیرونی را تهدید کند، دور نگهداریم. گربه‌ی دم کوتاه آمریکایی که به بیرون از خانه هم رفت و آمد دارد می‌تواند در خطر دزدیده شدن توسط افرادی باشد که دوست دارند این نوع گربه را بدون اینکه پولی برایش پرداخت کنند داشته باشند.

رنگ مو

با دم کوتاهش، گوش‌ها و پنجه‌های پرز دار و هیکل قدرتمند، گربه‌ی دم کوتاه آمریکایی یک چهره‌ی قابل تشخیصی دارد و شبیه گربه‌ی دم کوتاه (bobcat) است اما این نوع گربه، گربه‌ی محلی است. سایز آن از متوسط تا بزرگ متغیر است و به آهستگی بالغ می‌شود و تا سه سالگی به بزرگترین اندازه‌ی خود می‌رسد.

چون این نژاد بخاطر دم کوتاهش قابل شناسایی است، خیلی خوب است که با توصیف ظاهرش شروع کنیم. هر دمی منحصر بفرد است. بلندی آنها بیشتر از 2 تا 10 سانت است. اما کوتاه تر یا بلندرتر هم می‌تواند باشد. دم  ایده‌آل منعطف و چشمگیر و به اندازه کافی بلند است تا زمانی که گربه گوش به زنگ و هوشیار است از پشت پیدا باشد و ممکن است صاف به همراه یک توده‌ی چربی در انتها باشد یا تاب دار و پیچ خورده باشد و یا سطح دم کاملاً ناصاف باشد.  بچه گربه‌ها تقریباً هیچوقت بدون دم نیستند، موردی که بعضی مواقع در گربه‎های منکس(گربه‌ای بدون دم) رخ می‌دهد. برخی از بچه گربه‌ها دم‌هایی با طول کامل دارند.

بدن ماهیچه‌ای قابل توجه این گربه با موهای بلند و بهم ریخته در دو اندازه پوشیده شده است. گربه‌ی دم کوتاه آمریکایی  موهایی متوسط دارد که لایه زیرین نرم تر و موهای رویی ضخیم‌تر است. وقتی که موها رنگ روشن‌تر یا نقره‌ای دارد، ممکن است بافت نرمتری داشته باشند. گربه‌های دم کوتاه، موهای بلند حلقه‌ای به دور گردن شان دارند و موهای بلندی روی قسمت بالایی پاهایشان، شکم و دمشان  دارند. در صورتشان، موهای بلند بطوری است که انگار مدل ماتن چاپز(مدل ریشی که در دو طرف پر پشت و بلند است و میان صورت خالی) است. مو رنگ و شکل‌های متفاوتی دارد و چشم‌ها هر رنگی می‌توانند باشند اما هر جفت یک رنگ هستند و رنگ‌های متفاوتی ندارند.

بچه‌ها و دیگر حیوانات خانگی

گربه‌ی دم کوتاه آمریکایی بازی کردن را دوست دارند. بنابراین انتخاب مناسبی برای خانواده‌‎هایی هستند که بچه دارند. همیشه مراقب بچه‌ها باشید تا مطمئن شوید آنها به گربه آسیب نمی‌رسانند( با کشیدن موهایش یا تاب دادن دمش).

این گربه زندگی کردن با دیگر گربه‌ها و سگ‌های مهربان را دوست دارد و این فقط بخاطر حالت مهربانش است. حیوانات خانگی را به آرامی بهم معرفی کنید تا بتوانید شرایط را کنترل کنید تا آنها بتوانند با هم به خوبی کنار بیایند.

محصولات مشابه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *