ویژگی‌های سگ تازی افغان

سگ تازی افغان | پرشین پت لند

نام عمومی: سگ تازی
زادگاه: افغانستان
گروه: سگ
میانگین قد: 68 سانتی متر(27 اینچ)
متوسط طول عمر: 14 سال
متوسط تعداد توله در هر زایمان: 7
نوع: تازی
رنگ: مشکی، سفید، قهوه‌ای، طلایی
خلق و خو: هوشیار،آرام و پرنشاط
آموزش: نسبتاً آسان
ویژگی منحصر به فرد: موهای بلند و پوزه ی تیز

تاریخچه‌ی سگ تازی افغان و اهلی شدن آن‌ها

به نظر می­‌رسد که سگ تازی افغان یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های اهلی باشد به طوریکه قدیمی‌ترین شواهد ثبت شده به 4000 سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. طبیعت سرکش و چابکشان آن‌ها را تبدیل به شکارچیان قابلی برای شکار حیوانات وحشی کوچک در افغانستان کرده است. صید سگ‌های تازی معمولاً آهو، بز، گراز وحشی و بزکوهی است. این سگ‌ها همچنین قادر به دفاع از خود یا گله در مقابل شکارچیان بزرگ تری همچون گرگ و پلنگ برفی می باشند. از طرف دیگر طبیعت آرام این سگ زیبای شکاری او را تبدیل به نگهبانی فداکار و نترس برای گله‌ی چارپایان در مقابل شکارچیان گرسنه کرده است. سگ تازی افغان که در عین زیبایی سگی نگهبان به حساب می‌آید. در دهه‌ی 1920 به بریتانیا آورده شد و به دنبال آن در سال 1926 وارد آمریکا شد. ظاهر زیبای این سگ‌ها به زودی آن‌ها را تبدیل به سگ‌هایی محبوب کرد که هم به عنوان حیوان خانگی و هم به طور نمایشی از آن‌ها استفاده شد.

ویژگی‌های فیزیکی سگ تازی افغان

خاص‌ترین ویژگی این گونه موهای ابریشمی و بلندش است که کل بدن و به خصوص بالای سرش را می‌پوشاند. سگ‌های تازی معمولاً به رنگ‌های مشکی یا طلایی هستند، گرچه در رنگ‌های دیگری نیز همچون قهوه‌ای، خاکستری و سفید دیده شده‌اند. این سگ‌ها به واسطه‌ی سر و پوزه‌ی کشیده‌شان واستخوان‌های کفل بلندشان به راحتی قابل شناسایی‌اند. کفل و پاهای بلند که از اجدادشان به ارث رسیده نشان دهنده­‌ی سرعت بالا و چابکی آن­هاست. صورت سگ تازی معمولاً تیره و رو به مشکی است و بینی مشکی و چشمان بادامی شکل تیره دارد. رنگ صورت این سگ به رنگ‌های دیگر از جمله سفید نیز دیده شده، گرچه سفید طرفدار چندانی ندارد زیرا نشانگر نژاد ضعیف آن سگ است. آن‌ها نسبتاً جثه‌ی بزرگی دارند به طوریکه قد یک سگ تازی ایستاده به 68 سانتی متر می‌رسد.

رفتار و خلق و خوی سگ تازی افغان

این سگ‌ها معمولاً باوقار و گوشه‌گیر هستند اما در عین حال شاد و باهوش و نسبتاً بازیگوشند. گرچه رام کردن این سگ نسبت به دیگر سگ‌ها دشوارتر است که دلیل آن طبیعت نسبتاً سرکشش است. سگ تازی افغان علاقه‌ی زیادی به داشتن استقلال دارد و صاحب سگ باید آماده باشد که هرازگاهی شاهد نافرمانبرداریش باشد. سگ تازی امروزی بسیار شبیه گربه‌ها رفتار می‌کند، به طور مثال این سگ عاشق تابیدن بدون هدف در اطراف خانه است و بسیار کندتر از اجدادش در خاورمیانه است. در اروپا و آمریکا به ندرت از این سگ برای شکار استفاده می‌کنند زیرا یکی از گونه‌های معروف سگ خانگی محسوب می‌‍شود.

تولید مثل و تربیت سگ تازی افغان

سگ تازی افغان نخستین بار در صحراهای باستانی مصر و افغانستان زاد و ولد شد که عمدتاً نقش شکارچی را داشت. این سگ‌های شکاری پرطرفدار بودند زیرا از اکثر حیوانات سریع‌تر می‌دویدند و بسیار شجاع و تک‌رو بودند. آن‌ها همچنین با جلوگیری از فرار طعمه‌‌های بزرگتر از خودشان به شکارچیان در گرفتن شکار کمک می‌کردند. اولین سگ تازی خانگی توسط یک افسر انگلیسی در نزدیکی کابل پرورش یافت که پس از آن در سال 1925 این سگ را به انگلستان برد و یک سال بعد به آمریکا منتقل شد و در آن جا زیبایی این سگ منجر به شهرتش در سراسر آمریکا شد. متوسط تعداد توله در هر زایمان سگ تازی افغان 7 توله است که در بدو تولد قادر به دیدن نیستند.

حقایق و ویژگی‌های جالب در رابطه با سگ تازی افغان

زمانیکه برای اولین بار این سگ به آمریکا آورده شد به دلیل طبیعت سرکشش غیرقابل اعتماد بود. گرچه امروزه بسیاری از ویژگی‌های قدیمی این سگ کمرنگ شده است. استخوان‌های بلند کفل دلیل اصلی سرعت بالای این سگ است و او را تبدیل به سریع‌ترین سگ خانگی کرده است. موهای بلند بر روی سرش و شکل حلقه مانند انتهای دمش خاص‌ترین ویژگی‌های یک سگ تازی بالغ است. خاستگاه این سگ، کوه‌های افغانستان است و ویژگی‌های ظاهری‌اش او را در مقابل سرمای زمستان و گرمای تابستان مقاوم کرده است. موهای بلند این سگ در کنار زیبایی که دارد برای ماندگاری‌اش نیاز به مراقبت و نگه‌داری روزانه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *