نکات لازم برای انتخاب سگ

انتخاب سگ | پرشین پت لند

برای انتخاب و خرید سگ لازمست نکاتی را مدنظر قرار دهید که در اینجا مواردی از این نکات ذکر شده است.

سازگاری سگ به زندگی آپارتمانی

برخلاف تصور اکثر افراد، سگ‌های کوچک همیشه برای زندگی آپارتمانی مناسب نیستند، بسیاری از آن‌ها انرژی زیادی دارند و نمی‌توانند در مجتمع‌های چندین واحدی دوام بیاورند. سگ مناسب برای زندگی آپارتمانی بایستی آرام، کم جنب و جوش در داخل ساختمان و نسبت به دیگر ساکنان مجتمع مودب باشد.

مناسب برای صاحب تازه کار

کنار آمدن با بعضی از سگ‎ها و آموزش دادن آن‌ها راحت‌تر است. این مدل سگ‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری در مقابل اشتباهات و ناهماهنگی در تربیت و رفتار با آن‌ها دارند ولی سگ‌هایی که بسیار حساس، مستقل و بی‌پروا هستند ممکن است برای یک صاحب تازه کار کمی دشوار باشند. بهترین توصیه این است که با توجه به میزان تجربه‌ی خود در نگهداری از سگ اقدام به انتخاب یک سگ جدید کنید.

میزان حساسیت

بعضی از سگ‌ها ممکن است از کنار سرزنش‌های تند صاحبشان به راحتی بگذرند ولی بعضی از آن‌ها حتی نگاه عصبانی صاحبشان را هم به دل می‌گیرند. سگ‌های با حساسیت کم که راحت، صبور، انعطاف‌پذیر و حتی پوست کلفت نیز هستند نسبت به شلوغی، به هم ریختگی خانه، صدای بلند و جدی صاحبش و شرایط متغیر محل زندگی سازگاری بیشتری دارند. اگر بچه‌ی کوچک دارید، اگر زیاد مهمونی می‌گیرید و یا نوازنده‌ی یک گروه موسیقی هستید و کلاً زندگی پر جنب و جوشی دارید به دنبال سگی با حساسیت پایین باشید.

تحمل تنهایی

بعضی از سگ‌ها ارتباط نزدیکی با اعضای خانواده دارند و در صورت تنها بودن احتمال اینکه مضطرب یا هول شوند بیشتر است. یک سگ مضطرب می‌تواند بسیار مخرب باشد و مداوم پارس کند و زوزه بکشد یا چیزی را بجود و یا موجب ضرب و شتم شود. این نوع سگ‌ها زمانی که یکی از اعضای خانواده در منزل است و یا امکان بردن او به محل کار وجود دارد بسیار خوب رفتار می‌کنند.

تحمل هوای سرد

گونه‌هایی که موهای بسیار کوتاه دارند و یا فاقد چربی‌اند مثل سگ گری هوند(Greyhound)تحمل سرما را ندارند و بایستی در داخل منزل با هوای خنک نگهداری شوند و هنگامی که هوا سرد است نیاز به ژاکت یا لباس گرم برای پیاده روی دارند.

تحمل هوای گرم

سگ‌هایی که موهای ضخیم و پرپشت دارند بیشتر در معرض گرما زدگی قرار دارند. گونه‌هایی مثل بول داگ یا پاگ(Pugs) که بینی‌های کوچکی دارند و ازاین‌رو نمی‌توانند با تنفس سریع بدن خود را خنک کنند نیز در مقابل دمای بالا آسیب پذیرند. اگر سگ شما جزو این دسته از سگ‌هاست بایستی در روزهای گرم یا شرجی در کنار شما در منزل بماند. شما همچنین بایستی مراقب تمرین کردن یا پیاده‌روی او به هنگام گرما باشید.

مهربان بودن نسبت به اعضای خانواده

بعضی از گونه‌ها مستقل و منزوی‌اند، حتی نسبت به کسی که از بدو تولد از آن ها مراقبت کرده و هنوز صاحبش است. بعضی دیگر تنها با یک نفر رابطه‌ی نزدیک دارند و نسبت به بقیه بی‌تفاوتند. گونه‌های دیگری هم هستند که به کل اعضای خانواده علاقه دارند. تنها انواع گونه‌های سگ، تعیین کننده‌ی محبت آن‌ها به انسان‌ها نیست بلکه سگ‌هایی که با انسان‌ها بزرگ شده‌اند احساس راحتی بیشتری با انسان‌ها دارند و راحت‌تر ارتباط صمیمانه برقرار می‌کنند.

رابطه با کودکان

سگ کودک دوست، سگی است که با کودکان مهربان باشد، با شیطنت و بغل کردن کودکان کنار بیاید و نسبت به دویدن و جیغ کشیدن کودکان بی‌تفاوت باشد. ما در اینجا با نام بردن چند سگ کودک دوست ممکن است شما را شگفت‌زده کنیم. یکی از این سگ‌ها که ظاهری خشن دارد سگ باکسر است که ظاهراً رابطه ی خوبی با کودکان دارد. سگ استافورد شایر تریر(آکاپیت بول) که سگی آمریکایی است نیز یکی دیگر از سگ‌های کودک دوست است. سگ‌های کوچک و ظریف که قابلیت گاز گرفتن هم دارند مثل سگ چیواوا چندان خانواده دوست نیستند.

تمامی سگ‌ها به نوبه‌ی خود منحصر به فردند. سگ از هر گونه و نژادی که باشد بسته به تجربه‌ی گذشته‌اش، آموزش درنحوه‌ی برخورد با کودکان و ویژگی‌های شخصیتی‌اش می‌تواند رابطه‌ی خوبی با کودکان برقرار کند.

تمامی سگ‌ها صرف نظر از نژاد و گونه‌شان آرواره‌های قوی و دندان‌های تیزی دارند و ممکن است در شرایط پر استرس گاز بگیرند. هر نوع سگی که در کنار کودکان زندگی کند بایستی تحت نظارت و کنترل والدین باشد و به حال خود رها نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *