نکات لازم برای انتخاب گربه

گربه | پرشین پت لند

در هنگام انتخاب و خرید گربه‌های خانگی لازم است مواردی نظیری مهربانی با خانواده، مقدار ریزش مو، سلامت عمومی، پتانسیل بازیگوشی، میزان سر و صدا، دوستی با کودکان، برخورد دوستانه با غریبه‌ها، آسانی تمیز کردن، هوش و دوستی با حیوانات خانگی دیگر را مدنظر قرار دهید.

انتخاب گربه

در اینجا نکاتی که برای انتخاب و خرید گربه باید مدنظر قرار دهید توضیح داده می‌شود.

مهربانی با خانواده

برخی نژادها، حتی اگر توسط فرد مشابهی از زمان بچگی تا بزرگسالی پرورش یابند باز هم بطور معمول مستقل و کناره‌گیر هستند؛ دیگر نژادها پیوند نزدیکی به یک فرد دارند و نسبت به دیگران بی تفاوت هستند؛ و برخی دیگر با تمام افراد خانواده با مهربانی رفتار می کنند. نژاد تنها عاملی نیست که به سطوح مختلف عاطفی می‌انجامد؛ گربه‌هایی که توسط افرادی داخل خانه پرورش یافته‌اند احساس راحتی بیشتری با انسان‌ها دارند و راحت‌تر رابطه برقرار می‌کنند.

مقدار ریزش مو

اگر می‌خواهید گربه‌ای را در خانه‌ی خود نگهدارید و با او زندگی کنید، باید با موی گربه روی لباس و در خانه‌تان کنار بیایید. گرچه ریزش مو بین نژادها متفاوت است. اگر شما فردی بسیار تمیز و مرتب هستید یا باید یک نژادی که ریزش موی کمتری دارد را انتخاب کنید و یا استانداردهای خود را تغییر دهید.

سلامت عمومی

به خاطر شیوه‌های اصلاح نژاد ضعیف بعضی از نژادها مستعد مشکلات ژنتیکی خاصی هستند. این بدین معنا نیست که هر گربه‌ای از ان نژاد به این بیماری‌ها مبتلا می‌شود؛ این فقط بدین معناست که آنها در معرض خطر بیشتری قرار دارند. اگر شما فقط به دنبال گربه‌هایی با نژاد اصیل هستید بهتر است که ببینید چه بیماری‌های ژنتیکی در نژادی که شما می‌خواهید رایج است.

پتانسیل بازیگوشی

برخی از گربه‌ها همیشه مثل بچه گربه می‌مانند – پر از انرژی و شیطنت – در حالی که دیگران جدی‌تر و آرامتر هستند. با وجود اینکه یک بچه گربه‌ی بازیگوش دوست داشتنی به نظر می‌رسد اما در نظر بگیرید که چند بازی دنبال موش یا اسباب بازی برو هر روز می‌توانید بازی کنید و اگر فرزند یا حیوان دیگری دارید که می‌توانند بعنوان هم بازی نقشی ایفا کنند.

میزان سروصدا و تولید اصوات مختلف

برخی از نژادها معمولاً بیش از بقیه سروصدا می‌کنند. در زمان انتخاب نژاد در مورد نوع و میزان اصوات تولید شده توسط آن گربه فکر کنید. اگر آن‌ها نیاز به برقراری کلامی مداوم با شما و شناسایی دلیل اصوات تولید شده توسط شما دارند و این موضوع شما را عصبی می‌کند گربه ساکت‌تری را انتخاب کنید.

دوستی با کودکان

تحمل کردن کودکان، صبوری در مقابل شیطنت و بغل کردن  ناشیانه‌ی آن‌ها و اهمیت ندادن به دویدن و جیغ کشیدنشان همه رفتارهایی است که یک گربه را دوستدار کودکان می‌کند. رتبه‌بندی ما رتبه‌ای کلی است و تضمینی برای این نیست که هر نژاد یا هر گربه‌ای چگونه رفتار خواهد کرد؛ گربه‌ها از هر نژادی بسته به تجربیات گذشته‌شان و شخصیت‌شان می‌توانند با کودکان خوش رفتار باشند.

برخورد دوستانه با غریبه‌ها

گربه‌هایی که با غریبه‌ها دوستانه برخورد می‌کنند به مهمانان با نگاهی کنجکاو یا رویکردی بازیگوشانه خوشامد گویی می‌کنند. بقیه‌ی آنها خجالتی و بی‌‎تفاوت هستند، شاید حتی پشت مبلمان پنهان شوند یا به اتاق دیگری فرار کنند. گرچه صرف‌نظر از نوع نژاد، گربه‌ای که در معرض افراد مختلف با سن و هیکل‌های متفاوتی در بچگی قرار گرفته باشد در بزرگسالی با غریبه‌ها بهتر رفتار می‌کند.

آسانی تمیز کردن آنها

برخی ار نژادها به تمیز کردن زیادی نیاز ندارند، برخی دیگر نیازمند برس زدن منظم هستند تا تمیز و سلامت باشند. زمان و صبر خود را برای گربه‌ای که به رسیدگی هر روزه نیاز دارد در نظر بگیرید.

هوش

بعضی از نژادها به باهوش‌تر بودن شهرت دارند. اما همه‌ی گربه‌ها، اگر از محرک ذهنی که نیاز دارند محروم شوند، خودشان را مشغول می‌کنند. اسباب بازی‌های تعاملی مخصوص گربه‌ها ایده‌ی خوبی برای تمرین دادن به ذهن گربه و دور نگهداشتن آن از آشفتگی است.

دوستی با حیوانات خانگی

دوستی با دیگر حیوانات خانگی مقوله‌ای کاملاً متفاوت با دوستی با انسان‌هاست. بعضی از گربه‌ها تمایل بیشتری به پذیرش حیوانات دیگر در خانه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *