خصوصیات گرگ قطبی چیست؟

گرگ قطبی | پرشین پت لند

گرگ قطبی(گرگ شمالی) در شمالی‌ترین محدوده‌ی زندگی گرگ‌ها، نیمه‌ی قطب شمال زندگی می‌کنند. گرگ‌های قطبی بیستر در کانادای شمالی و آلاسکا، بخش‌هایی از گریلند و ایسلند و اروپای شمالی زندگی می‌کنند.

ویژگی‌های گرگ قطبی

گرگ‌های شمالی بطور باور نکردنی خود را با شرایط وفق می‌دهند. آنها قادرند تا کل سال دمای زیر صفر را تحمل کنند. بخاطر زندگی در قطب شمال، 5 ماه از سال را در تاریکی کامل به سر می‌برد.

این گرگ اغلب موش قطبی، انواع جوندگان و خرگوش قطبی را شکار می‌کند. اما ممکن است طعمه‌های بزرگتری مثل گوزن کانادایی اگر در دسترس باشد هم شکار کند.

زمانی که گرگ قطبی بخواهد یک گاو میش را شکار کند، تمام گروه باهم جمع می‌شوند و بصورت تیمی کار می‌کنند. آنها سعی می‌کنند تا گاو میش را از گروهش جدا کنند و وقتی تنها شد آن را می‌گیرند. یک گاو میش بالغ برای یک گرگ قطبی بسیار بزرگ است و آن به تنهایی نمی‌تواند گاو را بگیرد.

گرچه گرگ شمالی معمولاً از لحاظ اندازه کوچکتر از گرگ خاکستری هستند اما حجیم‌تر از گرگ خاکستری است. علاوه بر این که گرگ نر بیشتر از گرگ ماده رشد می‌کند.

تولید مثل گرگ قطبی

معمولاً گرگ شمالی نر آلفا  و گرگ شمالی ماده با هم جفت‌گیری می‌کنند اما اگر یک گروه بیش از اندازه بزرگ شود ممکن است به گروه‌های کوچک جدیدی تقسیم شود و به دیگران هم فرصت جفت‌گیری بدهد.

بخاطر خاک سخت و سازش ناپذیر قطب شمال و سختی کندن آن برای درست کردن کمینگاه، گرگ‌های قطبی اغلب از صخره‌های سنگی و غارها بعنوان کمینگاه استفاده می‌کنند.

2 یا 3 توله‌ی گرگ قطبی در ماه‌های می و ژوئن به دنیا می‌آیند و این بدین معناست که توله‌های گرگ شمالی یک ماه بعد از توله‌های گرگ خاکستری به دنیا می‌آیند.

گرگ قطبی چشم‌هایی سفید با عنبیه‌ی قهوه‌ای دارد و این نسبت به دیگر گونه‌های گرگ متفاوت است که چشمانی زرد کهربایی دارند.

خز سفید باعث می‌شود تا آنها بتوانند در محیط برفی استتار کنند و عنبیه‌ی تیره‌تر از چشمان آنها در محیطی با درخشش بالا محافظت می‌کند.

کلیات

نوع یا گونه: حیوان
طبقه‌بندی: کورداتا
رسته: پستانداران
طبقه‌بندی: کارنیورا
خانواده:کانیدی
گونه: کانیس
نام علمی: کانوس لوپوس
نوع: پستاندار
رژیم غذایی: گوشت خوار
اندازه: 60 – 91 سانتی متر
وزن: 25 –40 کیلوگرم
سرعت: 75 کیلومتر بر ساعت
طول زندگی: 7 – 10 سال
سبک زندگی: زندگی گروهی
حالت حفاطت: کمترین حالت نگرانی
رنگ: سفید و خاکستری
نوع پوست: خز
غذای مورد علاقه: گوزن
محل زندگی: چمنزارها و جنگل‌های تندرا
میانگین تعداد تولد در هر زایمان: 4
طعمه‌ی اصلی: گوزن، الک، موس(انواع مختلف گوزن)
شکارچیان: انسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *