خصوصیات گربه‌ چارتروکس چیست؟

گربه‌ چارتروکس | پرشین پت لند

گربه چارتروکس را شاید بتوان با یک دلقک مقایسه کرد. ساکت اما خوش برخورد و بعضی و قت‌ها خوشمزگی خاصی در  صورت او موج می‌زند.

تاریخچه چارتروکس

او با خزهای خاکستری که کل بدن او را پوشانده است، مثل راهبه‌های تارک دنیا به نظر می‌رسد. او از گروه چارتروکس‌های فرانسوی است؛ گربه‌ی آرامی که همدمی بدون حرف برای افرادی است که زیاد تمایلی به شلوغی ندارند.

او یک زیبائی افسانه ای دارد، اگر چه خیلی اهمیت ندارد اما شواهد انتساب او با نسل کارتیسون‌ها معتبر نیست. یک سناریوی مورد علاقه و تکرار شده وجود دارد که می‌گوید که نژاد گربه‌ها اصالتاً از فرانسه می‌آید زمانی که در قرن 18 میلادی از آنها برای گرفتن موش‌های اسطبل‌ها، مغازه‌ها و خانه‌ها  استفاده می‌شده است.

متأسفانه چون او پوست زیبائی دارد اکثراً در مرکز نگه داری از او و بچه‌های او برای تولید پوست و خز استفاده می‌کنند. او صاحب یک پوشش نرم و جذاب است که بسیار شیک و لاکچری به نظر می‌‍آید.

به هر حال مانند بسیاری از نژادهای دیگر ما دقیقاً نمی‌دانیم که که گربه‌ها از کجا و دقیقاً از چه اسمی نشأت گرفته  و توسعه یافته‌اند. اولین جائی که در تاریخ به گربه‌ها اشاره شده در سال 1958 است که بر روی یک سنگ قبر نام گربه‌ای که متعلق به یک شاعر به نام جانسون بلی بوده نوشته شده است. بلی مرگ یک موش صحرائی را توصیف کرده که ویژگی‌های نژادی خاصی داشته و دارد و به وسیلۀ گربه‌ای شکار شده است.

اولین اشاره‌ها به اسم چارتروکس به گربۀ آبی اشاره دارد، که در دیکشنری بین‌المللی  تاریخ طبیعت و هنر و تجارت و آمار بورسون دیده می‌شود. که در سال 1723 منتشر شد و به گربه‌ای با خزهای قهوه‌ای به معرفی چارتروکس پرداخته است.  طبیعت‌شناس فرانسوی جورج لوییز او را به یک گربه فرانسوی به اسم لاتین فیلس کاتوس کارولس توصیف کرده که به معنی گربۀ آبی است.

دسته‌های گربه‌های خیابانی در پاریس و دیگر نقاط فرانسه تا اوایل 1900 حضور داشتند. آنها خیلی با ارزش نبودند، جز پوست آنها و توانائی آنها در کنترل حشرات موذی در منطقه؛ ولی بعد از جنگ جهانی اول دوستداران گربه‌ها فعالیت‌هایی را برای نژاد گربه انجام دادند. آنها نژادهای مختلف گربه‌ها را جمع کردند و اسم نژادهای استاندارد آنها را یاداشت کردند. به تولید مثل آنها کمک کردند و برای آنها نمایشگاه‌هائی در سال‌های 1928 و 1931 در اروپا برگزار کردند. یکی از طرفداران اولیه این حرکت یک رمان نویس به اسم کالته بود، که به چارتروکس‌ها در کتاب خود اشاره کرده و به او افتخار می‌کرد. ژنرال شارل دوگل نیز به این نژاد علاقه مند بود و اسم گربۀ خود را  گریس گریس گذاشته بود. چارتروکس‌ها خوش شانس بودند که طرفداران حیوانات توانستند نژاد او را محافظت کنند؛ چون تقریباً بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کدام از نژادهای خیابانی باقی نمانده بودند.

چارتروکس  که هنوز یک نژاد معمولی بود در 1970 برای اولین بار وارد آمریکا شد و در سال 1987 توسط انجمن حمایت از گربه‌ها به رسمیت شناخته شد. امروزه  همه گربه‌ها باید توسط انجمن گربه‌ها به رسمیت شناخته شوند. چارتاکس به عنوان تندیس رسمی جشنواره جاز منترو شناخته می‌شود. آنها در اروپا کمتر شناخته می‌شوند حتی در زاد گاه خود فرانسه، بر خلاف بسیاری از نژاد گربه‌ها، آنها در طول سال‌های متمادی مقدار کمی تغییر کرده و همچنان به شکل قبلی خود باقی مانده‌اند.

اندازه چارتروکس

اندازه‌ی گربه‌های چارتروکس عموماً از نظر وزن  بین 7 تا 16 پوند است.

شخصیت چارتروکس

چارتروکس قیافه‌ای  آرام اما تا حدی احمقانه دارد. برای او یک بازی کوتاه، چرتی مختصر و وعده‌های غذائی منظم ایده‌آل‌ترین شکل زندگی است. وقتی که از از او به اجبار نمایش نمی‌خواهید، بهترین زمان برای انجام کارهای فوق‌العاده است. او سر عروسک‌ها را می کند، کارهای آکروباتیک انجام می‌دهد، و به راحتی گول می‌خورد و اسباب بازی‌ها را تعقیب می‌کند. او یک همراه خوب و مهربان است و دوست دارد که در کنار مردم بنشیدند و حرکات آن‌ها را تماشا کند.

او از هر توجهی که دریافت می‌کند قدردانی می‌کند. مخصوصاً وقتی دستی به سر او بکشید یا بین چشم‌ها و چانه او را لمس کنید. اما او خیلی تمایل ندارد که بیش از اندازه با او صمیمی شده در حدی که مثلاً در تخت شما دراز بکشد در حالی که  شما علاقه‌ای به این کار نداشته باشید. او به ندرت از صدای خودش استفاده می‌کند و ترجیح می‌دهد که کارها و تقاضاهای خود را با چشمان مثل کدو تنبل خود پیگیری کند و اگر نیاز باشد بایک صدای خش‌دار خشن نیاز خود را با یک ” میو” کوچک طلب می‌کند.

عادت او به نگاه کردن اطراف با دقت خاصی انجام می‌شود و کاملاً به آن عادت کرده است. طوری که معمولاً هیچ صدایی نمی‌تواند او را اذیت کند. او گربه‌ای انعطاف‌پذیر و متعادل است. او خیلی اجتماعی نیست اما خیلی هم خجالتی نیست. وقتی که مهمانی برای شما می‌آید انتظار داشته باشید که او بایستد و فقط نگاه کند.

طبیعت آرام او باعث می‌شود که بتوانید او را به تنهائی در خانه بگذارید و خودتان به بیرون بروید. اما طبع او خیلی موافق با حضور حیوان یا سگی دیگر موافق نیست و این طبیعت خوب او باعث می‌‍شود که از او یک همراه خوب برای سفر و کسانی که شغل آنها در سفر می‌گذرد، بسازد. این رفتار صبورانه تا وقتی تحمل می‌شود که نیازهای روزانه او تامین شود.

چارتروکس اخلاقی مهربان و مودب دارد که زندگی با او را لذت بخش خواهد کرد.  او از قوانین محیط متابعت می‌کند، با او رفتار مهربانانه داشته باشید و در برابر یک دوست صمیمی برای زندگی خود هدیه بگیرید.

بهداشت و سلامت چارتروکس

گربه‌های تک نژاد یا گربه‌های از نژادهای ترکیبی مشکلات درمانی مختلفی دارند. چارتروکس‌ها به صورت عمومی حیوانات سالمی هستند اما بعضاً در نژاد آنها مشکلاتی دیده می‌شود. لوکا پاتاریا یک در رفتگی ارثی  در کاپ زانو است که می‌تواند ضعیف تا شدید باشد. این بیماری  به ندرت او را دچار مشکل می‌کند، مگر در موارد شدید که نیاز به عمل جراحی دارد.

شیوۀ نگهداری چارتروکس

چارتروکس قدی کوتاه دارد، با پوششی نازک و نگهداری ساده که با برس هفتگی می‌شود او را تمیز نگه داشت. او به ندرت نیاز به حمام کردن دارد و اگر نیاز به حمام داشت این را بدانید باید به اندازۀ خیس کردن یک پوشش ضد آب زمان صرف کنید تا بتوانید او را خیس کنید.

دندان‌ها را برای جلو گیری از پیورنتال مرتب بشویید. مسواک روزانه عالی است اما مسواک هفتگی هم بهتر از مسواک نزدن است. هر دو هفته یک بار ناخن‌‎های او را بگیرید. هفته‌ای یک بار با پارچه‌ای مرطوب گوشه چشم او را تمیز کنید تا خشکی‌های گوشۀ چشم او زدوده شود. برای هر چشم از پارچه جداگانه استفاده کنید تا از انتقال عفونت جلوگیری شود. اگر به نظرتان آمد که آنها کثیف هستند یا عفونت دارند، پنبه یا پارچه را با سرکه و آب آغشته کنید تا گوشه چشم‌ها را عفونت‌زدایی کنید. برای تمیز کردن گوش از چوب پنبه‌های آرایشی استفاده نکنید چون ممکن است به پردۀ گوش آسیب وارد کند.

لانۀ او را تمیز نگه دارید، چون آنها به لانۀ کثیف حساس هستند. بهتر است از معاشرت گربۀ خود با سگ‌ها و گربه‌های خارج از منزل جلو گیری کنید. تا از خطر ابتلای آنها به بیماری‌های عفونی و مسری جلو گیری شود. همچنین آنها را به تنهایی در خیابان یا کوچه رها نکنید؛ چون ممکن است که با ماشین تصادف کنند یا طعمۀ سگ‌ها شوند و یا حتی ممکن است شخصی گربۀ زیبای شما را به سرقت ببرد.

رنگ پوشش و شیوۀ تیمار کردن

چارتروکس هیکل زیبائی دارد، یک بدن قوی پیچیده شده با  یک پوشش  کوتاه، نازک و ضد آب ساخته شده از خزهای زییا،  با چشم‌های زیبای عمیق نارنجی رنگ با گونه‌های برجسته و لبخندی شیرین و خندان. گوش‌هایی با اندازۀ متوسط بر روی سر او و بدنش در نگاه اول شلغمی شکل است با قفسۀ سینۀ پهن و ستون فقراتی محکم و قوی. پاهای نسبتاً کوتاه او که به دور هیکل بیضی شکل او چیده شده ترکیبی جذاب از این گربۀ دوست داشتنی ساخته است.

این حیوان قرص و محکم بین 7 تا 16 پوند وزن دارد تا جائی که وقتی او را با دستتان بلند کنید شگفت زده می‌شوید، از شدت استحکامی که در بدن او وجود دارد. گربه چارتروکس به آرامی رشد می‌کند و ممکن است جنس نر این نژاد تا 4 تا 5 سالگی به سن بلوغ خود نرسیده باشد. او پوشش متوسط کوتاه دارای یک بافت کمی پشمی دارد که بسته به سن و جنس گربه و همچنین شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می‌کند متفاوت است. به عنوان مثال، مردان بالغ دارای پوشش‌های سنگین هستند، در حالی که زنان یا گربه‌های جوان ممکن است پوشش نازک‌تر داشته باشند و یا یک لایۀ نازک ابریشمی او را پوشانده باشند. پوشش او ممکن است که خاکستری با رده‌های آبی باشد یا در بعضی موارد ابریشمی نقره‌ای رنگ را در پوشش این نزاد می‌توان دید. بچه گربه‌ها ممکن است کمی ترکیبات متفاوت‌تری داشته باشند. اما به مرور زمان با این ترکیبات خواهند رسید.

ارتباط با بچه‌ها و دیگر حیوانات

گربه‌های چارتروکس انعطاف پذیری بالائی دارد و رفتار مهربانانه‌ای با بچه‌ها و دیگر حیوانات در خانه دارد. اما همیشه باید والدین کنترل کننده رفتار آنها باشند و نظارت دائمی بر رفتار حیوانات خانگی خود داشته باشند. تا مشکلی در روابط آنها به وجود نیاید و حیوان از این روابط سوء استفاده نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *