خصوصیات سگ آکباش چیست؟

سگ آکباش | پرشین پت لند

نام: آکباش
خاستگاه: ترکیه
گروه: سگ
میانگین سایز: قد 86 سانتی متر (34 اینچ)
میانگین وزن: 63 کیلوگرم
میانگین طول زندگی: 11 سال
میانگین تعداد توله در هر زایمان: 8
نوع: نگهبان
رنگ: سفید قهوه‌ای
خلق و خو: آرام، مستقل، شجاع و حامی
آموزش پذیری: به سختی
ویژگی‌های متمایز: سر بزرگ و آرواره‌های قدرتمند و قوی

سگ آکباش

آکباش گونه‌ای بزرگ و سفید رنگ از سگ‌های اهلی می‌باشد که اهل دشت‌ها و کوهستان‌های غرب ترکیه است. آکباش یک سگ نگهبان است و نزدیک به 3000 سال قبل توسط چوپانانی نژادگیری شد تا سگی سفید رنگ را تولید کنند که توانایی نگهبانی گله‌ی گوسفندانشان را داشته باشد. گرچه دلیل اصلی برای این انتخاب  رنگ نامعلوم است اما اینطور بنظر می‌رسد که فقط سگ نگهبان سفید رنگ می‌خواستند تا مطمئن شوند که با یک حیوان درنده‌ی گرسنه مثل گرگ اشتباه گرفته نمی‌شود. آکباش نژادی قدیمی از سگ‌های اهلی است و گرچه افراد بر این باورند که این سگ از نژادی مشابه نژادهایی در ایتالیا و مجارستان گرفته شده است اما اجداد آن بطور قطع شناخته شده نیستند. سگ‌های نگهبان دیگر بنظر می‌رسد که از بخش‌هایی از آسیا به اروپا آورده شده باشند.

ویژگی‌های جسمانی آکباش

آکباش نژادی قدرتمند و بزرگ است که کاملاً مناسب نگهبانی از گله‌ی گوسفندان در کوهستان‌هاست. موی این سگ کوتاه تا منوسط است و سفید رنگ با بخش‌هایی به رنگ قهوه‌ای روشن است. موی آکباش زبر و خشن است تا  وقتی که در معرض هوای الپ قرار می‌گیرد از گره گوره شدنش جلوگیری شود و دو لایه‌ای بودنش باعث می‌شود که در مقابل آب مقاوم باشد و از ایجاد حس سرمای زیاد برای آکباش جلوگیری کند. آکباش سری بزرگ و آرواره‌های قدرتمندی همراه با بدنی قوی و گردنی کوتاه و کلفت و پنجه‌هایی خمیده دارد. دم آکباش نسبت به نژادهای دیگر خیلی متمایز است و فقط بلند و خمیده نیست، بلکه از موهایی بلندتری پوشیده شده است. آکباش پاهایی نرم اما کلفت دارد و چشم‌هایی بادامی شکل دارد که رنگ آن بین طلایی و قهوه‌ای تیره متغیر است.

رفتار و خلق و خوی آکباش

آکباش توسط چوپانانی نژادگیری شد تا از گله گوسفندانشان در مقابل حیوانات درنده‌ی کوهستان محافظت و نگهبانی کند. بنابراین آنها ذاتاً باید نژاد مقتدر و پرخاشگری باشند.آنها یکی از بدوی‌ترین سگ‌های نگهبان در میان نژادهای اهلی می‌باشند و به همین خاطر نیازمند صاحبی با تجربه و راسخ می‌باشند. آنها حیواناتی باهوش و دلیری هستند که زندگی خود را در معرض خطر قرار می‌دهند تا از حیوانات و انسان‌هایی که تحت محافظت آنها هستند مراقبت کنند. آکباش نژادی بسیار وفادار است و کاملاً خود را وقف صاحبشان می کنند. انها اغلب به غریبه‌‎هایی که در غیاب صاحبشان می‌بینند مشکوک می‌شوند. آکباش بسیار مستقل است و ذاتی قوی و محافظ دارد و در موقعیت‌هایی اضطراری  و وقتی حس می‌کند که گله‌اش در خطر است خیلی سریع و بدون نیاز به کمک واکنش نشان می‌دهد .

نژاد گیری آکباش

نژاد آکباش اولین بار تقریباً 3000 سال پیش دیده شد زمانی که اجدادش سگ نگهبان سفید رنگ قوی و محافظ بودند. گرچه این نژاد خودش از همان روزهای اول تا کنون تغییرات کمی داشته، آنهایی که الان در میان خانواده هستند کمتر از گذشته مسلط و پرخاشگر هستند. گرچه هنوز هم محافظ و نگهبان چارپایان اهلی مخصوصاً احشامی در آمریکای جنوبی هستند، آنها از حیوانات در مقابل گوشتخوارانی مثل روباه و خرس‌‌ها محافظت می‌کنند. زمان شناختن آنها در امریکا از دهه‌ی 1970، این نژاد، سگ نگهبان محبوبی شده و گرچه مثل نژادهای بزرگتر دیگر دچار مشکلات کفل هستند، اما خیلی شدید هم درگیر آن نیستند. آکباش بین 7 تا 9 توله در هر زایمان به دنیا می‌آورد و آنها در طول 6 هفته‌ی اول تولدشان کاملاً توانایی حرکت دارند.

ویژگی‌ها و حقایق جالب درباره‌ی آکباش

آکباش نژادی آرام و تمیز در بین سگ‌های اهلی هستند و چه در بیرون و چه در داخل خانه با خوشحالی زندگی می‌کنند.  موی آنها بوی کمتری نسبت به نژادهای دیگر دارند. آنها همچنین غریزه‌ی مادرانه‌ی قوی دارند و دیده شده است که به گوسفندان در تمیز کردن بزغاله‌های تازه بدنیا آمده‌شان کمک می‌کند. در ترکیه، آکباش نامش را از کلمه‌ی ترکی آکباش گرفته که به معنی ” سفید سر” است. نژاد آکباش اولین بار بعنوان یک حیوان خانگی محبوب شد زمانی که 40 سگ از ترکیه به آمریکا در دهه ی  1970صادر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *