طوطی چه نوع پرنده‌ای است؟

طوطی | نوین پت شاپ

طوطی‌ها پرندگانی  در رنگ‌های مختلف هستند، که معمولاً از یک زیستگاه گرم می‌آیند.  جنگل‌های بارانی، چمنزارها، سواحل مرطوب، مناطق نیمه خشک و حتی جزایر. بعضی از طوطی‌ها ترجیح می‌دهند که در مناطق سردتر زندگی کنند. مثل طوطی کیا، که در جزایر سواحل جنوبی نیوزیلند زندگی می کنند. طوطی‌ها را می‌توانید به عنوان یکی از ابزارهای جانبی دزدان دریایی در کتاب‌ها، داستان‌های قدیمی و فیلم‌ها ببینید. اکثر طوطی‌ها وحشی هستند؛ اما مردم از مدت‌ها پیش شروع به نگهداری از طوطی‌ها و رام کردن آنها کرده‌اند. در حقیقت، وب سایت باغ وحش سان دیگو نوشته است که اولین گزارش کتبی از یک طوطی در بند آدمی از 400 سال قبل از میلاد در جوامع آدمی حضور داشته است و در قلب و خانه‌های مردم زندگی می‌کرده است.

ویژگی‌های طوطی‌

طوطی‌ها پستاندار نیستند و طبقه‌بندی علمی، آنها را در کلاس Aves،  و خانواده Psittacidae قرار داده است. امروزه بیش از 350 گونه از طوطی‌ها وجود دارد. در گونه‌های مختلف جهش‌های مختلفی بین آنها صورت گرفته و تنوع این حیوان را در جهان بسیار متنوع کرده است.

اگرچه گوزن‌ها، کبوترها، سگ‌ها، جوجه‌ها و دیگر پرندگان به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شوند، اما  گونۀ  طوطی‌ها جذابیت دیگری دارد. طوطی‌ها در گونه‌های مختلف طبقه‌بندی شده‌اند.

طوطی‌های خانگی در اندازه‌های متنوع وجود دارند. بعضی از آنها اندازه‌ای بسیار کوچک دارند مثلاً 5 اینچ  و بعضی از آنها از سر تا دم تقریباً 40 اینچ می‌شود. طوطی‌ها در رنگ نیز با هم متفاوتند، بعضی از آنها منشوری از رنگ‌های مختلف هستند و بعضی دیگر مثل لوری‌ها تنها دو یا حتی یک رنگ دارند. بعضی وقت‌ها  در یک نوع نرها و ماده‌ها کاملاً با هم متفاوتند. مثل اکلتوس‌ها.

پرندگان خانگی  حیواناتی بسیار متفاوت از سگ‌های خانگی یا گربه‌های خانگی هستند. روحیۀ ویژه‌ای که آن‌ها دارند زندگی را برای اهالی خانه‌ای که آنها وارد آن می‌شوند متفاوت می‌کند. زندگی با طوطی یک سفر پر از اکتشاف و ماجرا جوئی است؛ زندگی با یک حیوان خون گرم و جذاب.

برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد طوطی‌ها

علاوه بر بال‌ها و پرها، یکی از ویژگی‌های اصلی یک طوطی، منقار خمیدۀ اوست. طوطی‌ها بسیار باهوش هستند و می‌توانند از منقار خود به جای چنگال استفاده کنند. بعضاً منقار برای او کارکرد یک دست را دارد. آنها از منقار خود برای بالا رفتن، نگه داشتن اشیاء، اکتشاف اشیاء و البته خوردن استفاده می‌کنند. منقار به طور مداوم در حال رشد است و تغذیه یا محیط او هر ویژگی که داشته باشند منقارها رشد خود را خواهند داشت و باید به تناوب تراشیده شوند تا بیش از اندازه بزرگ نشوند.

طوطی‌ها در نسبت با دیگر حیوانات خانگی عمری طولانی‌تر دارند. پرندگان کوچک مانند قناری و مرغ عشق تا قبل از 6 سالگی رشد یافته محسوب نمی‌شوند. کاکوتیل تا قبل  از 12 سالگی  بالغ به حساب نمی‌آیند و پرنده‌های بزرگ مانند مرغ آمازون، ماکوس و کالکتوس تا قبل اینکه به 30 سال برسند یک پرندۀ بالغ به حساب نمی‌آیند. همۀ انواع طوطی بعد از رسیدن به بلوغ سال‌ها زندگی می‌کنند و آن به این معنی است که یک طوطی می‌تواند سال‌ها در کنار خانوادۀ شما زندگی کند و عضوی از خانوادۀ شما باشد.

طوطی‌ها از تیرۀ پرندگان هستند و جنس مادۀ آنها تخم گذاری می‌کند چه جنس نر حضور داشته باشد، چه نداشته باشد؛ اما اگر جنس نر نباشد تخم‌ها برای جوجه کشی بارور نمی‌شوند. فصل‌ها و محیط بر روی تخم گذاری اثر می‌گذارد، برای یادگیری جوجه کشی و اطلاعات تکمیلی از تخم گذاری با دکتر دامپزشک مشورت کنید.

طوطی‌ها وقتی ریزش پر دارند،  به این معنی است که پرهای جدید در حال رویش است و در جایی که گردش خون قویتر باشد پرهای بیشتری رشد خواهد کرد. پرهای جدید نرمتر از پرهای قدیمی هستند و کوتاهتر و معمولاً به رنگ سفید یا قرمز یا آبی مایل به سیاه می‌باشند. اگر پرهای در حال رشد خم شده یا بریده شود، ممکن است خونریزی کند. گاهی جای این پرهای جدید خونریزی می‌کند، وقتی به آنها ضربه‌ای وارد شود یا در قفس سقوط کنند. در این موارد شما باید ریشه پر شکسته را بیرون بیاورید تا خونریزی متوقف شود. در صورتی که خونریزی متوقف نمی‌شود از دامپزشک کمک بگیرید. خارج کردن ریشۀ پرها باید با دقت انجام شود. هیچ گاه پرها را کوتاه نکنید. ایدۀ مناسب برای تمیز ماندن قسمت‌های آسیب دیده کندن پرهاست نه کوتاه کردن آنها.

طوطی‌ها دارای پاهای چنگالی هستند، که کمک به نشستن، پرش، و صعود کردن می‌کند. سلامت پاهای طوطی‌ها بسیار اهمیت دارد. با توجه به قطر پاها باید جا پاهای مناسبی برای او در قفس و خارج از قفس تعبیه بشود.  همچنین ناخن‌ها ی او را کوتاه نگه دارید. ناخن‌های او باید کوتاه نگه داشته شود و الا هنگام در آغوش گرفتن طوطی به بدن شما آسیب می‌رسد. دامپزشک می‌تواند به شما در کوتاه کردن یا آموزش روش‌های آن کمک کند.

قسمت فوقانی دم اکثر طوطی‌‎ها دارای غده دو لوب است که به نام غده پروستات است که غده پرونی نیز نامیده می‌شود و ترشحاتی را برای زیباتر کردن، طوطی انجام می‌دهد. این ترشحات با تابش نور خورشید همراه شده و ویتامین  D3 را در بدن طوطی تولید می‌کند. ویتامین D3 از اساسیات سلامت در موجودات زنده است. بعضی از کارشناسان معتقدند ترشحات این غده سبب تمایز این پرنده با سایر پرندگان شده است. طوطی‌ها می‌توانند با مقدار کمی از این روغن که با منقار خود به پرهای خود می‌مالند از خیس شدن جلوگیری کنند.

چشمان طوطی‌ها به صورت جانبی (در کنار سرشان قرار می‌گیرد)، که به آنها زمینه دید وسیعتری می‌دهد، اما نقطه کور را دقیقاً در مقابل جلوی صورت آنها ایجاد می‌کند. آنها همچنین دارای دید مونوکلوریک هستند، یعنی  یک چشم توانائی آن را دارد که  تنها در یک جسم خاص متمرکز شود. چشمان طوطی توانائی این را دارند که به طور ارادی مردمک چشم خود را ببندد. یعنی آنها می‌توانند به طور ارادی چشم خود را در برابر نور ببندد در حالی که  دیگر پستانداران این کار را به طور غیر ارادی انجام می‌دهند. این حرکت حاکی از خلق و خو هیجانات طوطی است.

طوطی‌های محبوب

اگر رقابتی بین پرندگان در میزان محبوبیت‌شان باشد طوطی‌ها رقبای جدی در این زمینه‌اند. دلایل محبوبیت پرندگان می‌‎تواند حرف زدن، رنگ، آواز خواندن و یا موارد دیگر باشد. طوطی‌ها به دلیل شیرین زبانی صمیمیت و رنگ آمیزی و… می‌توانند حیوانات جذابی برای خانه‌ها باشند.

منطقه بومی / زیستگاه طبیعی

زیستگاه طبیعی طوطی‌ها بر اساس گونه‌ها متفاوت است، با این حال بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، آفریقا و استرالیا می‌آیند. طوطی‌ها در آمریکا بعضی اوقات به نام “دنیای جدید”  صدا می‌شوند و به عنوان کسانی که از آفریقا و استرالیا یعنی دنیای قدیم وارد دنیای جدید شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *