خصوصیات مورچه چیست؟

مورچه | پرشین پت لند

مورچه جزء بی مهرگان کوچکی است که در سراسر جهان بغیر از قطب یافت می‌شود. همانند دیگر گونه‌های حشرات، تعداد بیشماری از انواع مورچه‌ها در مناطق مختلف جهان زندگی می‌کنند.

خصوصیات مورچه

بیش از 12000 گونه  مورچه در سرتاسر جهان شناخته شده است اما تخمین زده می‌شود که تا 14000 گونه از آنها وجود دارد. تصور می‌شود که مورچه‌ها از موجوداتی شبیه به زنبور 100 میلیون سال پیش، پس از روییدن گل‌ها روی زمین پدید آمده‌اند.

مورچه‌ها در اندازه‌های مختلف و رنگ‌های مختلفی وجود دارند و این به نوع آن مورچه بستگی دارد. برخی از گونه‌های مورچه بال هم دارند پس می‌توانند پرواز کنند اما فقط در محدوده‌ی زندگی خودشان این توانایی را دارند.

در محیط‌های بیشتر انسانی جنگل‌های گرمسیری نیمکره‌ی جنوبی، مورچه‌ها اغلب بزرگتر هستند واندازه‌ی آنها تا چند سانتی متر هم می‌رسد.

زندگی مورچه‌ها

مورچه‌ها به شدت حشرات اجتماعی هستند و ساختار اجتماعی پیچیده‌ای دارند و هر مورچه کار و هدف خودش بعنوان یک فرد را دارد.

مورچه‌ها در کولونی زندگی می‌کنند و ساختار اجتماعی آنها از مورچه‌ی کارگر که مواد غذایی و مواد را جمع آوری می‌کند و همچنین وظیفه‌ی پرستاری و مراقبت از لارو مورچه را بر عهده دارد تا ملکه که لانه را برپا می‌کند و تنها مورچه‌ی ماده‌‍ای است که در کولونی‌اش تولید مثل می‌کند طبقه‌بندی شده است.

ملکه اغلب می‌تواند تا بیش از یک سال هم زندگی کند که بسیار بیشتر از زندگی مورچه‌های کارگر است که فقط چند ماه زنده می‌‎مانند.

ملکه بین 800 تا 1500 تخم هر روز می‌گذارد و این تخم‌ها توسط اسپرم مورچه‌های نر حاضر در لانه بارور می‌‎شوند. نکته ی قابل توجه این است که از تخم‌هایی که بارور نشده‌اند هم  مورچه می‌تواند خارج شود اما مورچه‌های ماده‌ی عقیمی هستند که مورچه‌ی کارگر خواهند شد و دیگر نمی‌توانند تولید مثل کنند.

غذای مورچه

مورچه‌ها حیوانات همه چیز خواری هستند و ترکیبی از گیاهان یا مواد حیوانی را می‌خورند. غذای مورچه اساساً شامل برگ‌ها، قارچ، عسل، شهد، حشرات کوچک و حیوانات مرده می‌باشد.

گرچه غذای اصلی مورچه به نوع آن مورچه بستگی دارد. برخی از گونه‌ها بیشتر رژیم گیاه خواری دارند و برخی دیگر بیشتر گوشت می‌‍خورند.

به دلیل فراوانی و اندازه‌ی کوچک آنها، مورچه‌ها طعمه‌ی حیوانات زیادی از جمله حشرات کوچک، خزندگان، پستانداران و ماهی‌‎ها می‌شوند. حتی برخی از گونه‌های گیاهان هم راهی برای هضم انها پیدا کرده‌اند.

گفته می‌شود که یک مورچه می‌تواند تا 50 برابر بیشتر از وزن خودش را بلند کند و تا 30 برابر بیشتر از وزن بدنش را بکشد. این برابر این است که یک انسان معمولی بتواند یک فیل بزرگ افریقایی را بلند کند.

ویژگی‌های متمایز:

حشراتی اجتماعی هستند و عضوی گاز انبری نزدیک دهانشان دارند.

دسته‌بندی موجودات زنده: حیوانات
نوع یا گونه: کورداتا (انواع جاندارانی که لااقل در یکی از مراحل رشد خود دارای تیره ی پشت هستند)
طبقه‌بندی: انتروپودا
رسته:حشره
طبقه‌‍بندی: هیمنوپترا
خانواده: فورمیسید
نام رایج: مورچه
نام علمی: فورمیسید
زادگاه: همه‌ی جهان
رژیم غذایی: همه چیز خوار
اندازه: 2 – 25 میلی متر
انواع گونه‌ها: 12.000
طول زندگی: 3 ماه
حالت حفاطت: کمترین حالت نگرانی
رنگ: قهوه‌ای، سیاه، قرمز
نوع پوست: پوسته، صدف
غذای مورد علاقه: برگ‌ها
محل زندگی: خاک و حفره‌های درون چوب و گیاهان
میانگین تخم گذاری: 1000
طعمه‌ی اصلی: برگ‌ها، قارچ، حشرات
شکارچیان: حشرات، اکیدنا، مورچه خوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *