خصوصیات لاک پشت آلدابرا چیست؟

لاک پشت غول پیکر آلدابرا | پرشین پت لند

فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: خزندگان
راسته:لاکپشت
تیره:لاک پشت زمینی
سرده:Geochelone(لاک پشت ستاره‎‌دار)
نام علمی: Aldabrachelys gigantean
نام عمومی:لاک پشت غول پیکر آلدابرا
دیگر نام­‌ها: لاک پشت غول پیکر
گروه: خزنده
تعداد گونه: 1
مکان: جزیره آلدابرا(متشکل از 4 جزیره­ی مرجانی واقع در اقیانوس هند)
زیستگاه: علفزارها و باتلاق­ها
رنگ: مشکی، قهوه‌ای، برنزه
نوع پوست: پولک
اندازه: 90 تا 120 سانتی متر(3 تا 4فوت)
وزن: 150 تا 250 کیلوگرم(330 تا 550 پوند)
حداکثر سرعت: 0.5 کیلومتر بر ساعت(0.3 مایل بر ساعت)
رژیم: گیاهخوار
غذا: علف­ها، برگ­ها، گل­ها
شکارچیان: خرچنگ غول پیکر، انسان، گربه­ها
شیوه زندگی: روز زی
رفتار گروهی: گله­ای
طول عمر: 80 تا 255 سال
سن بلوغ جنسی: 20 تا 30 سالگی
مدت زمان خوابیدن روی تخم: 8 ماه
تعداد تخم­ها در یک دوره تخم گذاری:15
نام بچه لاک پشت:Hatchling
سن مستقل شدن بچه لاک پشت:3 تا 6 ماهگی
وضعیت بقا: آسیب پذیر
اندازه­ی تقریبی جمعیت: 200000
بزرگترین خطر: از بین رفتن زیستگاه
ویژگی منحصر به فرد: لاک بزرگ و گنبدی شکل
حقیقت جالب: دیده شده که این لاک پشت تا 255 سال هم عمر کرده است!

لاک پشت آلدابرا

آلدابرا یک گونه بومی بزرگ از لاک پشت‌­هاست که در جزایر آلدابرا واقع در اقیانوس هند زندگی می­‌کند. این لاک پشت یکی از بزرگترین گونه‌­های لاک پشت در جهان است و همچنین یکی از حیوانات کره زمین با بیشترین طول عمر محسوب می‌­شود، به طوری که یکی از آن­ها تا 255 سال عمر کرده است.

لاک پشت غول پیکر آلدابرا، تنها گونه­‌ی زنده از لاک پشت­‌های غول پیکر اقیانوس هند است. بقیه‌­ی گونه‌‎­ها با مهاجرت انسان­ها به آنجا منقرض شدند. یکی از این گونه‌­ها، لاک پشت غول پیکر سیشل است که به نظر می‌­رسد در حیات وحش منقرض شده باشد. لاک پشت آلدابرا و سیشل از لحاظ ظاهر و رفتار بسیار شبیه می‌باشند که برخی بر این باورند هردو از یک گونه هستند.

آناتومی و شکل ظاهری

آلدابرا لاک گنبدی شکل بسیار بزرگی دارد که همانند یک زره از تن نرم و آسیب پذیرش که در زیر آن است حفاظت می‌­کند. این لاک پشت همچنین گردن بسیار بلندی دارد که از آن برای کندن شاخه‌­های بالاتر درختان استفاده می­‌کند.

طول آلدابرای نر به طور متوسط به 1.1متر می­‌رسد. لاک پشت ماده کمی کوچکتر بوده و 0.9 متر طول دارد. گزارش شده که لاک پشت نر نزدیک به 100 کیلوگرم سنگین‌­تر ازنوع ماده است که البته این عدد شاید کمی اغراق باشد. این حیوان به آهستگی حرکت می‌­کند و پاهای کوتاه و کلفتی دارد که کف آن صاف است و به او در راه رفتن بر روی ماسه­‌ها کمک می­‌کند.

پراکنش و زیستگاه

این لاک پشت معمولاً در علفزارها و زمین‌­های باتلاقی جزایر آلدابرا اتال(Aldabra atoll) یافت می­‌شوند. این جزایر مرجانی دربرگیرنده­‌ی مرداب‌­ها، به طور پراکنده یا متراکم هستند که قسمتی از جزایر زنجیره‌­ای سیشل را در اقیانوس هند دربرمی­‌گیرند.

در گذشته گونه­‌های زیادی از لاک پشت‌­های غول پیکر در این جزایر زندگی می‌کردند که بسیاری از آن‌­ها در دهه­‌های 1700 و 1800 شکار شدند و رو به انقراض رفتند.

اگرچه آلدابرای غول پیکر معمولاً در مناطق با پوشش گیاهی متراکم و کم ارتفاع یافت می‌­شود ولی به هنگام کمبود غذا در مناطق صخره‌­ای پراکنده نیز دیده می‌شوند. از دیگر جاهایی که می‌­شود او را یافت زیر سایه یا آب­های بسیار کم عمق برای پایین آوردن دمای بدن است.

رفتار و شیوه­‌ی زندگی

آلدابراها، هم به صورت انفرادی و هم گله‌­ای یافت می‌شوند و معمولاً تمایل دارند در علفزارهای وسیع دورهم جمع شوند. بیش­ترین میزان فعالیت آن‌­ها به هنگام صبح است که بیش­ترین زمان را صرف پیدا کردن غذا می‌­کنند، قبل از اینکه دما افزایش یابد. آن­ها همچنین تونل‌­هایی در زیر زمین حفر می‌­کنند که بتوانند در خنکی زمین­‌های باتلاقی به هنگام تابش شدید آفتاب استراحت کنند.

آلدابراها با وجود اینکه حیواناتی آرام و محتاط هستند ولی وجود انسان‌­ها چندان اهمیتی برای آنان ندارد واین می‌تواند یکی از دلایلی باشد که به راحتی توسط مهاجران به آن جزایر شکار می‌­شدند چون هیچ ترسی از آن­ها نداشتند.

تولید مثل و چرخه‌­ی زندگی

آلدابرای ماده بین ماه­‌های فوریه و می نزدیک به 25 تخم لاستیکی شکل می­‌گذارد. تخم‌­ها در لانه­‌ای کم عمق و خشک و بر روی زمین گذاشته می‌­شوند که به راحتی می‌­تواند توسط شکارچیانی که در مقدمه ذکر شدند شکار شوند. مشاهدات نشان داده که آلدابرای ماده بیش از یک بار در سال تخم­گذاری می‌­کند و معمولاً بعد از 8 ماه مراقبت از تخم‌­ها، بچه لاک پشت‌­ها متولد می‌­شوند.

بچه لاک پشت‌ها عموماً در طی دو هفته‌­ی آغاز فصل بارانی سر از تخم بیرون می‌­آورند. رشد این خزندگان بسیار کند است و حدوداً 20 تا 30 سال طول می­‌کشد تا به سن بلوغ جنسی برسند. بعضی از آن­ها تا 250 سال هم عمر کرده­‌اند ولی اکثرشان بین 80 تا 120 سال عمر می­‌کنند.

رژیم غذایی

آلدابرای غول پیکر یک جانور علفخوار است که بیشتر زمانش را صرف پیدا کردن غذا در محیط اطراف که پوشش گیاهی خوبی دارد می­‌کند. این لاک پشت معمولاً در مکان­‌هایی معروف به Tortoise Turf یافت می‌­شوند که دربرگیرنده­‌ی 20 گونه‌­ی مختلف از چمن و گیاه است. آلدابرا همچنین از برگ‌­ها، میوه‌­ها و توت نیز تغذیه می‌کند و قادر است با استفاده از پاهای عقبی‌­اش به قسمت‌­های بالاتر گیاهان دست یابد.

یکی از بزرگ­ترین آسیب‌­هایی که با آوردن حیوانات اهلی به این جزایر به آلدابراها وارد شد رقابت بر سر غذا بود که قبل از آن وجود نداشت. به طور مثال بزها که در چریدن بسیار سریع هستند و پوشش گیاهی مناطق زیادی از زیستگاه بومی این لاک پشت­‌ها را  خوردند.‌

شکارچیان و خطرات

آلدابرای غول پیکر به دلیل جثه­‌ی بزرگش، شکارچی پستاندار طبیعی در حیات وحش ندارد. تنها لاک پشت­‌های جوانتر که جثه‌­ی کوچکتری دارند ممکن است توسط خرچنگ‌­های بزرگ که در حفره‌­های زیرزمین زندگی می‌­کنند شکار شوند.

گرچه با آمدن مهاجران به آنجا و آوردن حیوانات اهلی‌­شان مثل سگ و بز، شکارچیان لاک پشت‌­ها نیز پدیدار شدند به طوری که سگ­‌ها به خود لاک پشت‌ها حمله می‌­کردند و بزها غذای آن­‌ها را می­‌خوردند.

امروزه لاک پشت غول پیکر آلدابرا در معرض بیشترین خطر از دست دادن زیستگاه به علت افزایش جمعیت مهاجران و همچنین تغییرات اقلیمی که خطری بزرگ­تر در آینده محسوب می­‌شود است.

ویژگی‌­های جالب توجه

این لاک پشت تا به حال چهار نام علمی داشته که دلیل آن بحث بر سر شباهت آن به دیگر گونه­‌های بزرگ اقیانوس هند، از جمله گونه‌­ی منقرض شده‌­ی سیشل است. با وجود آنکه تعداد آن‌­ها به دلیل شکار شدن و از بین رفتن زیستگاه در حال کاهش است، یکی از بزرگ­ترین تهدیدات، بالا آمدن سطح آب دریا به دلیل تغییرات اقلیمی است. این جزایر تنها چند متر بالاتر از سطح آب دریا هستند و بالا امدن سطح آب خطر بزرگی برای بقای آن­ها محسوب می‌­شود.

رابطه­‌ی لاک پشت آلباترا با انسان

قبل از دهه­‌ی 1700 این لاک پشت هیچ شکارچی جدی یا رقیب غذایی نداشت و انواع گونه‌­های آن در سلامت کامل زندگی می‌­کردند. ولی هنگامی که انسان­ها پا به این جزایر گذاشتند هم لاک پشت‌­ها و هم تخم‌­هایشان را مورد حمله قرار دادند و تقریباً تمامی جمعیت آن­‌‎ها را در کمتر از 100 سال از بین بردند.

علاوه بر انسان‌­ها، حیوانات اهلی همراهشان نیزبه لاک پشت‌­ها  و لانه­‌هایشان که روی زمین بود حمله کردند. آن­‌ها در حال حاضر بیشتر زیستگاه‌شان را به دلیل گسترش سکونت انسان‌­ها در آن منطقه از دست داده­‌اند.

وضعیت بقا

امروزه این لاک پشت در لیست حیوانات در معرض انقراض قرار دارد. گرچه امروزه این جزایر جزو میراث جهانی شده‌اند و از آسیب انسان‌­ها در امانند به طوری که زیستگاه 152000 لاک پشت غول پیکر آلدابرا هستند. این جمعیت، بزرگ­ترین جمعیت حیوانات در جهان به حساب می­‌آید.

جمعیت  دیگری ازین لاک پشت در جزیره زنگبار زندگی می‌­کنند و بخشی دیگر در پارک‌­های حفاظتی واقع در جمهوری موریس و رودریگزنگهداری می‌­شوند. برنامه‌­های پرورش و تولید مثل لاک پشت­‌های در اسارت این مناطق  در جهت احیای جمعیت آن­ها تا به امروز بسیار موفق بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *