خصوصیات فرشته ماهی چیست؟

فرشته ماهی | پرشین پت لند

فرشته ماهی تقریباً 100 گونه‎ی مختلف دارد که در آبهای نیمکره‌ی جنوبی زندگی می‌کنند. دوگونه‌ی اصلی فرشته ماهی وجود دارد که در رودخانه‌‎های آب شیرین آمریکای جنوبی(فرشته ماهی آب شیرین) و یا در اقیانوس‌های آب شور (فرشته ماهی دریایی) زندگی می‌کنند.

انواع فرشته‌ ماهی

فرشته ماهی آب شیرین بیشتر حالت مثلثی دارد و معمولاً تا چند سانت در طول بیشتر رشد نمی‌کند. فرشته ماهی دریایی تا 30 سانتی متر هم می‌تواند رشد کند(هم سایز یک خط کش بزرگ) و معمولاً هم نشانه‌های رنگی درخشانی دارند اما رنگ اصلی آنها به نوع آن فرشته ماهی بستگی دارد.

هم فرشته ماهی آب شیرین و هم دریایی را به سختی می‌توان در اکواریوم‌های خانگی نگهداشت. زیرا که هر دو گونه شرایط آبی خاصی را نیاز دارند.

فرشته ماهی به تغییراتی که در آب رخ می‌دهد مثل سطح شوری یا پی‌هاش حساس است و اگر این تغییرات خیلی زیاد باشد ممکن است که بمیرند.

علی رغم اینکه نام آنها یکی است، اما فرشته ماهی آب شیرین و دریایی خیلی شبیه هم نیستند. فرشته ماهی آب شیرین گونه‌ای گرمسیری از تیره‌ی سیکلیدها است و دورادور به سیکلیدهای یافته شده در برخی دریاچه‌های خاص در آفریقا مرتبط است. فرشته ماهی دریایی بسیار به ماهی پروانه‌ای مرتبط است.

تخمگذاری فرشته ماهی

فرشته ماهی آب شیرین بین 100 تا 1000 تخم در هر تخمگذاری‌اش دارد و طی چند روز ماهی‌ها از تخم بیرون می‌آیند. فرشته ماهی آب شیرین تمایل دارد که روی یک برگ صاف یا یک تنه‌ی درخت زیر آب تخم بگذارد.

بچه‌ی فرشته ماهی(به اسم تخم شناخته می‌شود) برای یک هفته‌ی دیگر هم به تخم‌ها وصل می‌ماند و از مواد باقیمانده در تخم تغذیه می‌کند. وقتی یک هفته بزرگتر شدند بچه ماهی از تخم‌ها جدا شده و آزادانه شنا می‌کند. این مرحله‌ای است که بچه ماهی شروع به تغذیه کردن از مواد مغذی درون آب و روی گیاهان می‌کند.

ویژگی‌های فرشته ماهی

شکل مثلثی فرشته ماهی آب شیرین به این معناست که این ماهی خیلی راحت‌تر می‌تواند در میان گیاهان دریایی و آبی پنهان شود.

فرشته ماهی وحشی آب شیرین نوارهای تیره‌ی مشخصی دارد که بصورت عمودی روی بدنش کشیده شده‌اند . فرشته ماهی آب شیرین معمولاً فقط با یک ماهی جفتگیری می‌کند و اغلب اینگونه دیده شده که اگر یکی از آنها بمیرد ماهی‌های دیگر علاقه‌ای به جفتگیری با جفت مانده را ندارند.

فرشته ماهی آب شیرین از ماهی‌های کوچکتر و بی‌مهرگان و همچنین مواد غذایی باقیمانده در آب  تغذیه می‌کند.  فرشته ماهی آب شیرین توسط گونه‌های بزرگتر ماهی، پرندگان و پستانداران دریا خورده می‌شود.

فرشته ماهی دریایی معمولاً در صخره‌های کم عمق تا عمق 50 متری یافت می‌شوند. فرشته ماهی دریایی معمولاً بی‌باک هستند و نسبت به غواصان کنجکاو می‌باشند.

برخی گونه‌های فرشته ماهی دریایی ذاتاً تنها هستند امادیگر گونه‌های فرشته ماهی جفت یا گروه تشکیل می‌دهند. گروه‌های فرشته ماهی دریایی معمولاً شامل یک نر و چند ماده می‌باشد.

بر خلاف فرشته ماهی آب شیرین، فرشته ماهی دریایی تخم‌های ریزشان را مستقیماً درون آب می‌ریزند. تخم‌های فرشته ماهی در دریا شناور می‌شود و تا زمانی که از تخم بیرون نیایند با پلانکتونها قاطی می‌شوند.

متأسفانه تعداد زیادی از تخم‌های فرشته ماهی بطور غیر عمدی توسط حیواناتی که از پلانکتون‌‎ها تغذیه می‌کنند خورده می‌شود.

فرشته ماهی دریایی بسیار برای رنگ درخشانشان و شکل‌های روی بدنشان معروف هستند. فرشته ماهی دریایی بسته به نوع و گونه‌شان اندازه و رنگ متفاوتی دارند، گرچه طرح و رنگ فرشته ماهی دریایی وقتی پیرتر می‌شوند ناگهانی و بطور زیادی تغییر می‌کند.

این باور وجود دارد که این تغییرات رنگ جایگاه و رتبه‌ی اجتماعی فرشته ماهی دریایی  را نشان می‌دهد.

تغذیه‌ی فرشته ماهی

فرشته ماهی دریایی از جلبک‌های روی صخره‌های مرجانی و همچنین ماهی‌های کوچکتر و سخت پوستانی همچون میگو تغذیه می‌کند.

فرشته ماهی بزرگسال طعمه‌ی کوسه‌ها، پستانداران دریایی و انسان‌ها می‌شوند اما فرشته ماهی‌های جوانتر و کوچکتر توسط انواع مختلفی از حیوانات آبی یا زمینی همچون پرندگان خورده می‌شوند.

نوع یا گونه:  کورداتا(انواع جاندارانی که لااقل در یکی از مراحل رشد خود دارای تیره‌ی پشت هستند).
طبقه‌بندی: اکتینوپریجی
رسته: پرسیفرم
خانواده: پوماکانتیدی
نام رایج: فرشته ماهی
نام علمی: پوماکانتیدی
زادگاه: نیمکره ی جنوبی
رژیم غذایی: همه چیز خوار
اندازه: 7 – 30 سانتی متر
نوع آباب: شیرین و شور
سطح پی هاش مطلوب: 6.5 – 7.2
طول زندگی: 8 – 15 سال
حالت حفاظت: در معرض تهدید
رنگ: سیاه، سفید، زرد، نارنجی، بنفش، نقره‌ای، آبی، سبز
نوع پوست: پولک و فلس
غذای مورد علاقه: ماهی
محل زندگی: رودخانه‌ها و صخره‌های مرجانی
میانگین اندازه‌ی چنگال: 500
طعمه‌ی اصلی: ماهی، جلبک، پلانکتون
شکارچیان: ماهی، پرنده‌ها، کوسه‌ها، پستانداران
ویژگی‌های متمایز: شکل بدن و نشانه‌ها و علامت‌‎های رنگی درخشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *