خصوصیات سگ کونهوند آمریکایی چیست؟

سگ کونهوند آمریکایی | ایران چکاوک

نام عمومی: کونهوند آمریکایی
خاستگاه: آمریکای شمالی
گروه: سگ
متوسط قد: 70 سانتی متر(28 اینچ)
وزن متوسط: 32 کیلوگرم(70 پوند)
متوسط طول عمر: 12 سال
میانگین تعداد توله در یک زایمان:7
نوع سگ: کاری
رنگ: سیاه، برنز، قهوه ای، سفید
خلق و خو: خونسرد و آرام ولی وفادار و فداکار
آموزش پذیری: متوسط
ویژگی منحصر به فرد: گوش های قوی و دراز، پاهای عضلانی

سگ کونهوند آمریکایی

کونهوند آمریکایی(معروف به کونهوند سیاه و برنز)  یک گونه­ از سگ‌های خانه‌­ای بزرگ که بومی آمریکای شمالی است می‌­باشد. گمان می­‌رود که این گونه توسط قبیله‌نشینان کوهستان­‌ها در دهه‌­ی 1700 که به سگ‌های بزرگ در حفاظت و شکار نیاز داشتند گسترش یافته است.

با تلفیق دو گونه‌­ی بلادهاند و فاکس هاند سیاه و برنز گونه‌­­ی بسیار بزرگی به وجود آمد که قدرت بویایی فوق­العاد‌‌‍‌‌‌‌ه‌­ای همانند بلادهاند داشت و در عین حال بسیار سریعتر از او بود. یکی از بیشترین استفاده‌­هایی که از کونهوند آمریکایی می­‌شد شکار حیوانات کوچک به خصوص راکون­‌ها بود، گرچه در صورت آموزش دیدن قادر به شکار حیونات بزرگ­تر مثل گوزن و حتی خرس هم بودند.

ویژگی­‌های فیزیکی

این سگ همانند دیگر گونه‌­های کونهوند همانندش جزو بزرگ­ترین گونه‌­های سگ­ خانگی در آمریکا محسوب می‌شود. گرچه بدن بزرگ و عضلانی آن­ها برای گرفتن و کشتن شکارمناسب است ولی شهرت آن­ها بیشتر به خاطر طاقت زیاد، بنیه­‌ی قوی و سازگاری در شرایط سخت است.

پوست خزدار ضخیمش سیاه یا برنز است و طرح‌­های  خاصی بر روی صورت و سینه‌­اش دارد. این سگ به دلیل پاهای بسیار کشیده و قوی‌­ا‌‌ش سرعت بالایی دارد و به راحتی خودش را با مناطق مختلف مثل کوهستان یا دماهای کم و زیاد سازگار می­‌کند. صدای پارس کردنش غرش مانند و بلند است که با آن نزدیک شدن به مکان شکار و یا وجود خطر احتمالی را به صاحبش اعلام می­‌کند.

رفتار و خلق و خو

کونهوند آمریکایی معمولاً یک سگ خانگی اجتماعی است  که دلیل اصلی آن این است که از ابتدا برای شکار به شکل گروهی تربیت شده بود. آن­ها مهربان، آرام و نسبت به صاحبشان وفادار هستند و با اشتیاق از دستورات پیروی می­‌کنند گرچه روحیه‌­ی استقلال طلبشان گاهی باعث می­‌شود که لجباز شوند.

ویژگی سلطه گری‌شان باعث می‌­شود که همواره صاحبشان آن­ها را به عنوان رهبر گروه شکار اعلام کند درغیراینصورت ممکن است رفتارهایشان مشکل ساز شود. این سگ باهوش و به طور ذاتی شکارچی است و زمانی که در حال کار کردن و فعالیت است در شادترین حالت خود به سر می­‌برد. آن­ها بسیار نسبت به کاری که انجام می­‌دهند متعهد هستند و معمولاً دوست دارند که صاحبشان را خوشحال کنند.

تولید مثل و پرورش

کونهوند آمریکایی از تلفیق بلادهاند که اندازه و قدرت بویایی‌­اش را از او به ارث برده با فاکس هاند که رنگ بندی و چابکیش را از او گرفته به وجود آمده است.

به نظر می‌­رسد که گونه‌­های خانگی برای اولین بار در دهه‌­ی 1600 به همراه مستعمره نشین‌­های اروپایی در آمریکای شمالی دیده شدند. در آن زمان از آن­ها عمدتاً برای شکار و محافظت استفاده می­‌شد.

کونهوند امریکایی همچنین تبدیل به یک همراه خوب برای انسان­ها شد و اسمش در سال 1945 به طور رسمی در کنل کلاب آمریکایی ثبت شد.

امروزه دو نوع از این گونه در امریکای شمالی وجود دارد. یک نوع آن به عنوان سگ کاری پرورش داده می‌شود و نوع دیگر سگی  نمایشی و مسابقه­‌ا‌ی محسوب می­‌شود.

حقایق و ویژگی‌های جالب

کونهوند آمریکایی اگرچه وفادار و ذاتاً مهربان است ولی قدرت بویایی استثنایی‌­اش گاهی اوقات باعث می‌­شود کاری را که در حال انجام آن است خودسرانه رها کرده و به دنبال رد بو و علت آن برود.

با وجود اینکه این سگ کاملاً یک حیوان خانگی است ولی در ابتدا برای دنبال کردن راکون‌­ها در بالای درخت تربیت شده بود. او عادت داشت در زیر درخت بنشیند و با صدای بلند پارس کند تا صاحبش متوجه حضور راکون در بالای درخت بشود.

از آن­ها همچنین برای شکار حیوانات بسیار بزرگ تر مثل گوزن، گوزن شمالی، خرس و حتی شیرهای کوهستان نیز استفاده می‌­شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *